Kerajaan Dengar Kelvhan Rakyat, Bantuan Prihatin Elektrik..

KUALA LUMPUR: Bantuan Prihatin Elektrik tambahan berjumlah RM942 juta kepada 7.66 juta pengguna elektrik dalam kategori dom3stik di Semen4njung membuktikan kerajaan sentiasa mendengar kelvhan rakyat.

Presiden Kongres Kesatuan Pekerja-Pekerja Dalam Perkhidmatan Awam (CUEPACS), Adnan Mat, berkata bagi penjawat awam dan rakyat keseluruhannya mengucapkan terima kasih atas usaha yang membantu mering4nkan beban dihadapi rakyat yang terk3san dengan kris1s pandem1k COV1D-19.

Katanya, CUEPACS berpandangan keputusan kerajaan memberikan pengecualian dan potongan bayaran bil elektrik untuk tempoh tiga bulan iaitu bagi bil April, Mei dan Jun memberikan manfaat yang lebih melu4skan kepada rakyat, berbanding pemberian disk4un mengikut blok penggunaan elektrik sebelum ini.

“Seperti yang dinyatakan sebelum ini, CUEPACS berpandangan pemberian diskaun mengikut blok penggunaan tidak begitu menyeluruh dan perlu dinilai semula bagi membolehkan rakyat mendapat manfaat.

“Ini disebabkan sepanjang tempoh Perint4h Kaw4lan Perg3rakan (PKP) dilaks4nakan, rakyat berada di rumah meningk4t hampir 100 peratus daripada hari biasa.

“Ia sudah tentu meningk4tkan pengguna elektrik di rumah, tambahan pula mereka perlu melaks4nakan kerja dari rumah. Pemberian diskaun yang semakin berkurangan sekiranya penggunaan lebih tinggi menjadi tidak prakt1kal,” katanya dalam satu kenyataan hari ini.

Adnan berkata, CUEPACS turut menz4hirkan pengh4rgaan kepada Tenaga Nasional Berhad (TNB) yang sanggup dan terbuk4 untuk memberikan insent1f lebih baik kepada rakyat, tanpa memik1rkan keuntung4n semata-mata.

Katanya, tanggungjawab itu membukt1kan TNB sentiasa bersama rakyat dalam membantu pada saat semua pihak menghadapi kesuk4ran.

“Walaupun menerima krit1kan akib4t kekelirvan maklumat, TNB sentiasa profesional dalam membantu rakyat memberi penjelasan.

“CUEPACS juga berharap semua pihak yang menghadapi masal4h kekelirvan bil elektrik untuk bertemu dengan pihak TNB di Kedai Tenaga atau mana-mana cawangan TNB berhamp1ran bagi menyel3saikan kekel1ruan.

“Janganlah menggunakan medium media sosial untuk melontarkan pandangan yang tidak berasas hingga ia mencetuskan kegus4ran kepada rakyat,” katanya

Beliau berkata, langkah paling penting ialah sentiasa mengam4lkan penjimatan bagi mengel4kkan terbeban dengan kos yang dicipta sendiri.

 

Apa Pendapat Anda? Dah Baca, Jangan Lupa Komen Dan Share Ya. Terima Kasih! 

Jom Like Page Kami Juga Di Facebook Terengganu TV

Sumber : BHO

Be the first to comment on "Kerajaan Dengar Kelvhan Rakyat, Bantuan Prihatin Elektrik.."

Leave a comment

Your email address will not be published.


*